16 oktober 2013

Gör egen tvål

Idag har jag gjort egen tvål! Inte sån där tvålmassa som man smälter och gjuter om, utan riktig gjord på kokosfett och kaustiksoda. Ett roligt pyssel, så länge man är försiktig med luten (kaustiksodan) som kan svida ordentligt om man får det på sig. Förutom att det är roligt att göra är det riktigt malligt att ge bort sin hemmagjorda tvål, man vet exakt vad som finns i den och man kan variera den hur man vill.

Receptet har jag hittat på shenet, jag använde recept nr 8 - kokostvål. Den har jag gjort förut, då tillsatte jag rooibos-teblad (rött te) som gjorde den rivig och skön att tvätta sig med. Idag testade jag att tillsätta kokosmjöl, förhoppningsvis behåller den lukten och bidrar att ge lite struktur (så den rivs lite grann).



Processen är simpel. Man blandar vatten och kaustiksoda, vid sidan av smälter man fettet. När båda vätskorna svalnat blandar man ihop dem - länge. Sedan när det börjar stelna häller man upp det i fina formar och där får de stå i ett par dygn, till slut ska de mogna i 3-4 veckor. Det viktigaste att tänka på är att följa receptet noga, var noga med temperatur och var försiktig! Blandningen är starkt alkalisk, använd handskar, ha nära till vatten och kladda inte i onödan.

Såhär ser det ut när man blandar fett och lut - tapetklister.

Här har jag tillsatt kokosmjöl - äppelmos. Märkte att den goda lukten troligtvis inte kommer sitta kvar tills tvålen är klar, den starka luten "bränner" och luktar inte gott alls...

Här är smeten i sina formar. Om ett par dagar ska de lossas, sedan får de stå och mogna i 4 veckor.
Oj så fina de kommer bli! 
Håll tummarna!

 
Efter fyra veckor: Så blev den hemmagjorda tvålen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s