16 oktober 2013

Mormorsträdgård

Ett stort nyfunnet intresse sedan vi köpte huset på Björkvägen är trädgård! Självklart måste vi ha en mormorsträdgård som passar huset. Hur anlägger man då en 20-tals trädgård? Vad jag lärt mig allmänt om att anlägga trädgård är att första året ska man inte göra ett dugg, vilket vi tagit tillvara på (ok, jag har tjuvstartat lite grann, kände mig som ett barn på julafton när plantskolan reade ut sina uteväxter.) Förutom det ska man tillbringa mycket tid i trädgården så man hinner se hur den ser ut i alla vinklar, vilka växter som redan finns, hur pass torrt, blött, skuggigt och soligt det är i alla vrår, nivåskillnader, struktur osv.
Vi bor i mellansverige, växtzon 4, en platt tomt med både skuggiga och soliga partier, alltså en ganska vardaglig tomt.



När vi köpte huset fanns det lite bärbuskar och två fruktträd, varav ett stort körsbärsträd som är trädgårdens hjärta. En funkia, några aklejor och en liten nedklippt nyponbuske i rabatterna. Ett litet jordgubbs- och smultronland och självklart en syrénhäck som ringar in tomten.

Det fanns också en hel del ogräs, såklart...

Sedan är frågan vad mer som en lummig mormorsträdgård bör innehålla? Min farmor gjorde flädersaft varje sommar, så en fläderbuske var ett självklart val och det första jag planterade på tomten. Nu är ju vintern snart här och det är hög tid att börja spåna på vilka andra växter som skulle sitta fint i trädgården. Vad är en riktig mormorsblomma (eller farmorsblomma) för dig, tar gärna emot förslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s