6 januari 2014

Vårkänslor...

I december satte jag ner mina lagrade pärlhyacinter i jord och de börjar titta upp nu, både de stora från förra året och de nybildade sidolökarna. Dessa köpte jag i en grupp förra våren, sedan de blommat över har de legat i en påse i skafferiet. Vad härligt det är att kunna tjuvstarta våren.


odla vårblomma pärlhyacint skötsel

En annan rolig nyhet är att mitt försök till förökning av krollilja, än så länge går enligt planen. Hittade ett par stycken mitt i syrénhäcken, de stod i full blom när vi fick tillgång till huset. Väldigt imponerande blommor. När blomningen var över grävde jag upp löken (den ser ut som en kronärtskocka) och skalade av några fjäll. Den stora löken åkte tillbaka i jorden och de små fjällen lade jag invirat i hushållspapper i en påse. De förvarades några veckor i kylskåp och resten av vintern i skafferiet. Nu när jag tog fram dem har det bildats nya små-lökar. Tydligen kommer det ta 2-3 år innan det blir någon blomma, men den som väntar på något gott. 

föröka krollilja lök

Samtidigt börjar planen på en ny rabatt ta form i mitt huvud. Eftersom vi inte har haft huset så länge har vi inte gjort några riktiga ingrepp i trädgården än, men nu under våren skulle jag vilja förnya entrén. Men mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

s